Exempel på aktiviteter som kan vara aktuella:

Stavgång

Naturpromenader samt även i kuperad terräng.

Ett vanligt misstag, när man skall starta upp sin träningsvana, är att gå ut för hårt i förhållande till vad kroppen är beredd på. En förhöjd skaderisk och ofrivilligt träningsuppehåll kan då bli följden. Leder, ligament och muskler behöver väckas till liv i ett lagom tempo. Därför är första delen i passet i VH.nu upplagd med koncentration på att träna upp rörligheten. Lågintensiv och säker träning som efter behov kan bli mer pulshöjande.

 

All träning sker alltid efter individens egen bästa förmåga. Kravet är att man har vilja och fokus. Utifrån dessa nivåer kan man om man vill gå vidare själv med sin träning.

I gruppträning lämnas ingen "sist". Vi tillämpar aktiv vila, vila i övningsposition. Detta innebär att om någon tar längre tid på sig att slutföra sina övningar  kan inte kamraterna i gruppen slösa träningstid på att stå och vänta, utan vara upptagna med sin position tills alla är klara.  

Träningspassen är mobila vilket menas att vi inte befinner oss på samma ställe under passet utan förflyttar oss runt i omgivningen. Vi utnyttjar gångvägar, gräsmattor, backar, broar (?) osv. Bara fantasin sätter en gräns. Träningen är funktionell och sker endast med hjälp av våra egna kroppar och utan redskap samt bjuder på variation.  

När man tränar i det härligaste rummet av alla- naturrummet- krävs det att man använder sig av oömma kläder och absolut inte räds att smutsa ner sig. Jag lovar...det är bara en ovana.

*Vid regn blir man blöt och ibland lerig. Då är det bra att ha en torr tröja med i väskan att byta med efter passet.

*Tunna fingervantar/ handskar är bra då vi ofta har händerna i marken.   

Vattenflaska rekommenderas att ha med till efter träningen då den ej går att ha med under passet. Instruktören har med vatten om det behövs. Tänk på att äta och dricka ordentligt under dagen innan passet.